کد مطلب:313359 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:205

برادران قمر بنی هاشم (از ائمه ی معصومین)
پس از آشنایی اجمالی با زندگانی حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام و همسر بزرگوارشام البنین علیهاالسلام، لازم است مجملی از زندگانی حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، امام دوم شیعیان جهان، و مختصری از زندگانی امام عظیم حسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام را نیز در این فصل بیاوریم.

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم «انی تارك فیكم الثقلین ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا بعدی و هما كتاب الله و أهل بیتی عترتی لن یفترقا حتی یردا علی الحوض، فاتقوا الله كیف تخلفونی...» [1] .

من در میان شما دو چیز ثقیل باقی می گذارم، چنانچه به آن دو چنگ زنید هیچ گاه گمراه نخواهید شد. آن دو، كتاب خدا و اهل بیت و عترت من هستند، كه هرگز از یكدیگر جدا نمی شوند تا در حوض كوثر بر من وارد گردند. پس از خدا بترسید و مراقب باشید كه پس از من چگونه با این دو عمل خواهید كرد.

حدیث ثقلین از احادیث مسلم و قطعی است كه به سندهای معتبر و عبارات مختلفی روایت شده و شیعه و سنی به صحت آن اعتراف و اتفاق دارند. از این حدیث و امثال آن چند مطلب استفاده می شود:

1. همان گونه كه قرآن تا قیامت در بین مردم باقی می ماند عترت پیغمبر نیز تا قیامت باقی خواهند ماند، یعنی هیچ زمانی زمین از وجود امام معصوم و رهبر حقیقی خالی نمی گردد.

2. پیغمبر اسلام به وسیله ی این دو امانت بزرگ تمام احتیاجات علمی و دینی



[ صفحه 73]



مسلمین را تأمین و اهل بیتش را به عنوان مرجع علم و دانش به مسلمین معرفی كرده و اقوال و اعمالشان را معتبر دانسته است.

3. قرآن و اهل بیت نباید از هم جدا شوند و هیچ مسلمانی حق ندارد از علوم اهل بیت اعراض كند و خودش را ارشاد و هدایت آنان بی نیاز شمارد.

4. مردم اگر از اهل بیت اطاعت كنند و به اقوال آنان تمسك جویند گمراه نمی شوند و همیشه حق در نزد آنهاست.

5. جمیع احتیاجات دینی مردم در نزد اهل بیت موجود است و هر كس از آنها پیروی نماید در ضلالت واقع نمی شود و به سعادت حقیقی نایل می گردد. یعنی اهل بیت از خطا و اشتباه معصومند و به واسطه ی همین قرینه معلوم می شود كه: مراد از اهل بیت و عترت، تمام خویشان و اولاد پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم نیست.

بلكه افراد معینی می باشند كه از جهت علوم دین كامل بوده و خطا و عصیان در ساحت وجودشان راه ندارد و صلاحیت رهبری را دارایند، و آنها عبارتند از علی بن ابی طالب و یازده فرزندش [2] كه یكی پس از دیگری به امامت منصوب شدند. چنانچه در روایت نیز به همین معنی تفسیر شده است. از باب نمونه: ابن عباس می گوید به پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم گفتم خویشان تو كه دوست داشتن آنها واجب است كیانند؟ فرمود: علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام [3] .

جابر می گوید: پیغمبر فرمود: خدا ذریه ی هر پیغمبری را در صلب خودش قرار داد ولی ذریه ی مرا در صلب علی علیه السلام قرار داد [4] .

بر وجوب تمسك به ثقلین، در روایات عامه 39 حدیث ذكر شده است و در روایات خاصه (یعنی شیعه) نیز 82 حدیث [5] .


[1] صحيح مسلم: جلد 7 صفحه ي 122. و نيز احقاق الحق: جلد 9 ص 309 و ينابيع المودة: صفحه ي 35 با مختصر تفاوت در الفاظ.

[2] شيعه در اسلام: صفحه ي 116.

[3] ينابيع المودة: صفحه ي 318 - 311؛ احقاق الحق: ج 9 صفحه ي 379 - 309.

[4] الفصول المهمة: صفحه ي 25؛ عيون اخبار الرضا عليه السلام: صفحه ي 27.

[5] ر. ك، غاية المرام: صفحه ي 211 و 217.